بايد گفت

فريده جلايى فرروانشناس و منتقد اجتماعى 

مدتى است با خود كلنجار مىروم كه بايد گفت يا نبايد گفت؟

نهايتن به اين نتيجه رسيدم كه بايد گفت و بايد نوشت .

در مدت چند دههاى كه از انقلاب مىگذرد، گويا ما ايرانيان خارج از ميهن، هنوز نياموختهايم كه به

يكديگر احترام بگذاريم و و فرياد «حقوق بشر» و «دموكراسى» را براى همه مصرف كنيم !!!

شايد اين دو واژه بيش از ديگر واژه ها مورد بى مهرى ما قرار گرفته !!!

هرزگاهى به دلائل متفاوت، زلزله، اعتراضات خيابانى، وما ايرانيان خارج نشين به ناگاه به هيجان زودگذر دچار شده و فرياد وا مصيبتا سر داده و به هر كس نگويد و ننويسد، هزاران انگ مىزنيم.

همه در مقالات و نوشتارهاى خود با يكديگر درگير شده و تيشه به ريشه يكديگر زده و اين سردرگمى

و تب و لرز ادامه دارد تا رويداد بعدى !!!

يادتان مىآيد، قبل از انقلاب ٥٧، از هر كس به هر دليلى خوشمان نمىآمد انگ «ساواكى» بهترين وسيله براى نابودى بود؟

آنقدر اين انگ را استفاده مىكرديم كه اگر هم درست بود، داستان «چوپان دروغگو» میشد و اعتبارش را از دست مىداد.

بعد از انقلاب، هنوز تب ها عرق نكرده، انگ «سلطنت طلب» كافی بود تا خانمان كسى را براندازد.

بعد از مدتى كه رَنگ انقلاب كمرنگ شد و از كرده پشيمان، به انگ «چپ»، «مجاهد» ومتوسل مىشديم .

گويا در فرهنگ ما، به قول كانادايى ها fact معنا ندارد و با گفتن :شنيدهام، فكر مىكنم، مىگويند،

بار انگ زدن را از خود پاك كرده كه مبادا در آينده پاسخگو باشيم.

كم كم «چپ»ها، «سلطنت طلب»ها، «مجاهدين» زير لواى تكثر گرايى با هم يك صدا شدند، كه به گمان من هيچ ايرادی ندارد و هر كس به هرچه گرايش دارد، حق مسلم اوست.

اخيراً بعد از اعتراضات خيابانى مردم خستهى ايران، دوباره تب ها بالا رفت ودستى از دور بر آتش داشتن.

مقالات، مجادلات و اختلاف نظرها افزوده شد، كه باز هم ايرادى ندارد و هر كس حق دارد كه نگاه و نظر خود را داشته و بازگو كند.

تا اين كه شمارى از كسانى كه من برايشان احترام قائل بوده و مقالاتشان را با شوق مىخواندم، آغاز به تقسيم بندى ايرانيان كرده و انگ زدن ها شروع شد.

تقسيم بندى بدون آمار و تنها متكى به «من مىگويم».

اين مقالات را مىخواندم و خودم و گروه بزرگى از ايرانيان را در اين تقسيم بندى بى اساس نمىديدم.

واقعيت اين كه آزرده شدم و فكر كردم بعد از چهار دهه، ما هنوز نياموختهايم كه به یكديگر انگ نزنيم.

اگر همصدا با جماعت و حزبى نباشيم، به معناى اين است كه طرفدار رژيم جمهوری اسلامى هستيم و به راحتى در گروهى منفور قرار گرفته و انگ «هم دستى با رژيم» را بر ما مى زنند.

حالا كه عَرقِ انقلابى بودنمان خشك شده، هر كه با ما نبود، با رژيم يكى است !!!

واقعاً دست مريزاد !!!

انگهاى : تو سياسى نيستى، تو وطن پرست نيستى، تو با رژيم همدستى، تو از كيسهى آنها مىخورى و

ما سياسى هستيم. مگر مىشود كسى در اجتماع باشد و سياسى نباشد؟ مگر مىشود در غربت ريشههاى هویتمان بلرزد و ياد وطن نباشيم؟

ما سياسى هستیم، اما حزبى نيستيم، به خصوص احزابى كه هر روز به رنگى در مىآيند و براى منافعشان خط عَوض مىكنند.

ما وطن پرست هستيم، اما به جاى ايرانيانِ درد كشيدهى وطن، تصميم نمىگيريم.

ما با آنها همراهيم، اما با هر روز تغيير مسير و شعار، سَبب سر درگمى آنها نمىشويم.

ما عاشق ايران و ايرانى هستيم و در تقسيم بندي هاى بى پايه شما جايى نداريم.

ما سوداى حكومت و قدرت نداريم و تنها براى مردم خسته و رنج دیدهمان دل مىسوزانيم.

ما اگر با حكومت سازگار بوديم، ٣٧ سال درد غربت را تحمل نمىكرديم.

احترام به يكديگر را نگه داريم و به «حقوق بشر» و «دمو كراسى»، براى همه، باور داشته باشيم.

<div class="fb-like" data-href="https://www.persianmirror.ca/?p=28852" data-layout="button_count" data-action="like" data-size="large"></div><!-- [et_pb_line_break_holder] --><!-- [et_pb_line_break_holder] --><div class="fb-follow" data-href="https://www.facebook.com/persianmirrorca" data-layout="box_count" data-size="small" data-show-faces="true"></div>
<div class="fb-comments" data-href="https://www.persianmirror.ca/?p=28852" data-width="600" data-numposts="5"></div>

تحریم‌های تازه کانادا علیه جمهوری اسلامی

روز پنجشنبه ۲۵ آوریل، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، اعلام کرد که این کشور تحت مقررات تدابیر اقتصادی ویژه (ایران)، تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال می‌کند.

تاریخچه آموزش زبان فارسی در بزرگشهر تورنتو از آغاز تاکنون

پروانه میثاقی، در آستانه بازگشایی مدارس و نیاز جامعه ایرانی-کانادایی شمال تورنتو به آموزش زبان فارسی به کودکان و نوجوانان، در گفتگویی با پرژن میرور، از تاریخچه تأسیس کلاس‌های آموزش زبان فارسی به دانش آموزان ایرانی تبار و امکان تشکیل دوباره مدرسه آموزش زبان فارسی در شمال تورنتو می‌گوید.

زاد روز ری‌یرا اسماعیلیون

ری‌یرا اسماعیلیون، تنها فرزند #حامد_اسماعیلیون ، اگر قربانی جنایت سرنگونی پرواز پی‌اس ۷۵۲ نشده بود، حالا ۱۴ ساله می‌شد.

نرگس اسکندری شهردار فرانکفورت: به زنان مبارز ایران افتخار می‌کنم

گفتگوی پرژن میرور با نرگس اسکندری-گرونبرگ، نخستین شهروند آلمانی ایرانی ‌تبار که در یک شهر بزرگ در آلمان، به عنوان شهردار انتخاب شده است.

موضع متغیر کانادا در قبال جنگ ایران و آمریکا

مارک کارنی در این مصاحبه، که روز جمعه اول ماه مه در دفترش در اوتاوا انجام شد، بر نبودِ شفافیت کافی در مورد اهداف ایالات متحده در آغاز درگیری تأکید کرد.

کانادا پذیرش دانشجویان خارجی و مجوز کار آنها را محدود کرد

وزیر امور مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا روز دوشنبه ۲۲ ژانویه اعلام کرد پذیرش دانشجویان خارجی برای مدت دو سال محدود می‌شود و به یک سوم کاهش می‌یابد.

چرا گروه بزرگی از ایرانیان هوادار ترامپ هستند؟

از ۴۵ سال پیش تاکنون و از آغاز مناقشات سیاسی جمهوری اسلامی با آمریکا هرگز ایرانیان تا این حد به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توجه نداشته‌اند. چرا؟
و چرا گروه بزرگی از ایرانیان درون و بیرون از ایران هوادار پیروزی دانلد ترامپ بعنوان رئیس جمهور آینده آمریکا هستند؟
انتخاب دانلد ترامپ برای آینده ایران و جنبش آزادیخواهی ایرانیان مفیدتر است یا انتخاب کامالا هریس؟

ترامپ: باید در انتخاب رهبر بعدی ایران دخیل باشم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه در گفت‌و‌گوهایی که با دو رسانه آمریکایی انجام داد، تأکید کرد که برای خود نقشی شخصی در تعیین رهبر آینده ایران قائل است.

طلاق سیاسی در اتاوا: استیون گیلبو قربانی توسعه نفتی «مارک کارنی» شد

استیون گیلبو، نماینده حوزه «لوریه-سنت-ماری»، قرار است بعدازظهر چهارشنبه رسماً خروج خود را از فراکیسیون حزب لیبرال و پارلمان کانادا در طول تابستان اعلام کند.

به خبرنامه پرژن میرور بپیوندید

Join our mailing list to receive the latest news and updates

You have Successfully Subscribed!

Share This

Share This

Share this post with your friends!