لایحه منع عبور از خیابان با تلفن همراه، در مجلس انتاریو
روز دوشنبه ۳۰ اکتبر، یک لایحه قانونی با عنوان Zambie Bill، به مجلس انتاریو ارائه شد که در صورت تصویب، عبور از عرض خیابان برای افرادی که با تلفن همراه خود مشغول باشند، ممنوع میشود.
آقای Yvan Baker، نماینده لیبرال منطقه اتوبیکوک، در غرب تورنتو، این لایحه را با اقتباس از قانون «زامبیها» در جزیره هاوایی، «Zambie Bill» نامگذاری کرده است.
براساس قانونی که اخیراً در جزیره هاوایی تصویب شده افرادی که در حال استفاده از تلفن موبایل از خیابان عبور کنند، ۳۵ دلار جریمه خواهند شد.
Yvan Baker گفته است، به نظر کارشناسان، اگر فردی هنگام عبور از خیابان حواسش مشغول کار دیگری باشد، هم برای خود و هم برای دیگران خطر ایجاد میکند.
براساس آمار رسمی، در سال گذشته ۴۲ تن از شهروندان پیاده تورنتو هنگام عبور از عرض خیابان با اتومبیلها تصادف کرده و جان خود را از دست دادهاند. اگرچه به آسانی نمیتوان تشخیص داد چند تن از این افراد به دلیل سرگرم بودن با تلفن تصادف کردهاند، اما بیشک احتمال تصادف فردی که سرگرم تلفن است و در همان حال از خیابان عبور میکند، بسیار زیاد است.
به همین دلیل سال گذشته شورای شهر تورنتو پیشنهاد داد دولت قانونی وضع کند تا عبور افراد سرگرم با تلفن از خیابان ممنوع شود. اما دولت لیبرال از تهیه و ارائه چنین قانونی سرباز زد.
به گزارش رادیو کانادا، یکی از افسران پلیس تورنتو بنام Jeff Smmit گفته است هر روز افرادی را مشاهده میکند که در حال حرف زدن و یا پیام فرستادن با تلفن همراه، از خیابان عبور میکنند و هیچ توجهی به اطراف خود ندارند.
با اینکه به نظر میرسد با نزدیک شدن زمان انتخابات سراسری سال آینده در انتاریو، این لایحه قانونی به بایگانی فرستاده شود، نماینده لیبرال پارلمان انتاریو از ساکنان شهر تورنتو درخواست کرده با تماس با نمایندگان محل خود و فرستادن پیام برای نخست وزیر و وزیر حمل و نقل استان و نمایندگان اپوزیسیون، آنها را وادار کنند به این لایحه قانونی توجه کنند.
قمار بزرگ ترامپ با آزادی میلیاردها دلار و بمباران همزمان لبنان
تنها چند روز پس از ذوقزدگی رسانهها از امضای الکترونیکی توافقنامه میان دونالد ترامپ و مسعود پزشکیان، این توافق لرزان در همان گامهای نخست با بحرانی بزرگ روبهرو شده است.
مارک کارنی: توافق پشتپرده واشنگتن-تهران نقطه عطفی سرنوشتساز است
اظهارات بیسابقه مارک کارنی، نخستوزیر کانادا، در مصاحبه با سیانان، از یک چرخش تاریخی و فوقالعاده حساس در سیاست بینالملل پرده برداشته است.
افشاگری تکاندهنده کارنی در آستانه اجلاس جی۷
افشاگری تکاندهنده کارنی در آستانه اجلاس جی۷
پایان امپراتوری آمریکا در نظم جدید جهان
در آستانه برگزاری اجلاس سران گروه هفت در اویان فرانسه، مارک کارنی، نخستوزیر کانادا، با اظهاراتی بیسابقه و جنجالی، شوک بزرگی به محافل سیاسی جهان وارد کرد.
او به صراحت اعلام کرد که در نظم جدید جهانی، دوران هژمونی و آقایی یک کشور یا نهاد خاص به پایان رسیده و دیگر هیچ ابرقدرتی، از جمله ایالات متحده آمریکا، پاسخگوی تمام مسائل نخواهد بود. کارنی تأکید کرد جهان در حال گذاری شتابان است و اتکا به یک قدرت واحد، خطایی استراتژیک خواهد بود و کشورها باید با اتکا به خود به دنبال منافع شهروندانشان باشند.
یکی از جدیترین جبهههای درگیری در این نظم جدید، حوزه هوش مصنوعی و امنیت کودکان است. در حالی که کانادا با معرفی لوایح سختگیرانهای مانند ممنوعیت استفاده از رسانههای اجتماعی برای افراد زیر ۱۶ سال و نظارت بر چتباتها، سیاست «ولنگاری مفرط» تکنولوژی را رد کرده است، کارنی فاش ساخت که همه کشورهای G7، از جمله آمریکا، در این مسیر با کانادا همراه نخواهند بود. اقدام اخیر دونالد ترامپ در مسدودسازی دسترسی اتباع خارجی به مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی شرکت آنتروپیک (Fable 5 و Mythos 5)، زنگ خطری جدی برای جهان بود. کارنی این اقدام واشنگتن را هشداری برای پایان دادن به وابستگی مفرط به فناوریهای آمریکایی دانست و بر ضرورت بومیسازی و تنوعبخشی به مدلهای هوش مصنوعی تأکید کرد.
از سوی دیگر، سایه جنگ ایران و تنشهای خاورمیانه از جمله لبنان، بر این اجلاس سنگینی میکند. کارنی با ژئوپلیتیک خواندن فضای پیشرو، برقراری آتشبس پایدار را یک «انتخاب اخلاقی» و مأموریت اصلی گروه هفت دانست. اما جنجال بزرگتر، تیرگی روابط تجاری با آمریکا است. در پی اظهارات تند ترامپ مبنی بر عدم تمایل به تمدید توافقنامه تجاری سه جانبه (CUSMA)، کارنی با لحنی سرد، انتظارات برای گفتگوی مستقیم با ترامپ را ناچیز شمرد و اعلام کرد که کانادا به جای تکیه بر واشنگتن، به دنبال ایجاد ائتلافهای موقت و چندجانبه با شرکای جدید در جهان است.
این اظهارات نشان میدهد که جهان در آستانه یک گسست بزرگ استراتژیک قرار دارد.
* اخبار و گزارشهای پرژن میرور را در کانال یوتیوب و سایت و صفحات مجازی persianmirror.ca بخوانید.
تراژدی تلخ در جادههای انتاریو: پنج خواهر و برادر در یک تصادف هولناک جان باختند
تراژدی تلخ در جادههای انتاریو: پنج خواهر و برادر در یک تصادف هولناک جان باختند
یک تصادف رانندگی شدید و تکاندهنده در مناطق روستایی استان انتاریو، به قیمت جان پنج کودک از یک خانواده تمام شد و چندین نفر دیگر را با جراحات وخیم روانه بیمارستان کرد. این حادثه تلخ که جامعه محلی و کل استان را در بهت و اندوه فرو برده، یکی از دردناکترین سوانح جادهای اخیر منطقه به شمار میرود.
جزئیات حادثه و قربانیان
بنا بر گزارش پلیس استانی انتاریو (OPP)، این تصادف مرگبار در ساعت ۷:۳۰ عصر روز جمعه در تقاطع جادههای «لاین چهارم» و «ولینگتون ۱۲» در شهرک مپلتون، واقع در شمال غربی کیچنر، رخ داده است. در این سانحه، یک دستگاه ون حامل ۱۰ سرنشین و یک خودروی شاسیبلند (SUV) با یک سرنشین به شدت با یکدیگر برخورد کردند.
قربانیان این حادثه، پنج خواهر و برادر شامل چهار دختر و یک پسر در سنین ۴، ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ ساله بودند که همگی در دم جان باختند. علاوه بر این پنج کودک، برادر نوزاد آنها به همراه پدر و مادرشان به شدت مجروح شدند. همچنین دو فرد سالمند دیگر که به نظر میرسد پدربزرگ و مادربزرگ کودکان باشند، در این حادثه آسیب جدی دیدهاند. راننده خودروی شاسیبلند نیز به دلیل جراحات بحرانی و وخیم به بیمارستان منتقل شده است.
واکنش مقامات و عملیات امدادرسانی
سرهنگ دوازیت تیب، از مقامات ارشد پلیس انتاریو، در یک کنفرانس خبری این حادثه را «فاجعهای غیرقابل تصور» توصیف کرد و از شهروندان فداکاری که بلافاصله برای کمک به مصدومان و نیروهای امدادی توقف کرده بودند، صمیمانه تشکر کرد. به گفته مقامات، دستکم سه نفر از مجروحان توسط بالگرد به مراکز درمانی تخصصی منتقل شدند و سایر آسیبدیدگان به دلیل شرایط بحرانی و آشفته صحنه تصادف، به بیمارستانهای مختلف منطقه اعزام گردیدند.
گریگ دیویدسون، شهردار مپلتون، ضمن ابراز همدردی عمیق با بازماندگان، اعلام کرد که خدمات حمایتی و روانشناختی برای آتشنشانان داوطلب و امدادگرانی که با این صحنه هولناک مواجه شدهاند، در نظر گرفته شده است. او تأکید کرد که جامعه آنها با عشق و مهربانی از این بحران عبور خواهد کرد. همچنین داگ فورد، نخستوزیر انتاریو، در پیامی این ضایعه را دلخراش خواند و خواستار همبستگی مردم در این شرایط سخت شد. پلیس همچنان در حال بررسی علت دقیق حادثه و بررسی وضعیت بستن کمربندهای ایمنی سرنشینان است.
* اخبار و گزارشهای پرژن میرور را در کانال یوتیوب و سایت و صفحات مجازی persianmirror.ca بخوانید.
کمک ۱۰۰ میلیون دلاری کانادا برای فلسطینیها در بحبوحه جنگ و بحران
کمک ۱۰۰ میلیون دلاری کانادا برای فلسطینیها در بحبوحه جنگ و بحران
آنیتا آناند، وزیر امور خارجه کانادا، از اختصاص یک بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری از سوی دولت فدرال برای کمک به فلسطینیان ساکن کرانه باختری و نوار غزه خبر داد. او این تصمیم جنجالی را در پاریس، یعنی همان جایی که رهبران غربی برای بررسی چالشهای فزاینده پیشروی راهکار «دو کشور» گرد هم آمدهاند، رسانهای کرد.
دفتر خانم آناند اعلام کرده است که این مبلغ در اختیار آژانسهای سازمان ملل متحد، صلیب سرخ و سایر سازمانهای امدادی قرار خواهد گرفت تا صرف مقابله با بحران انسانی وخیم در غزه و همچنین تشدید خشونتها توسط شهرکنشینان افراطی اسرائیلی در کرانه باختری شود.
دولت کانادا در بیانیهای تند و مستقیم، مواضع خود را اینگونه اعلام کرده است:
«کانادا از اسرائیل میخواهد که فوراً اجازه ارسال امن، سریع و بدون مانع کمکهای بشردوستانه را صادر کند، امنیت غیرنظامیان و کارکنان امدادی را تضمین نماید و به طور کامل به قوانین بینالمللی حقوق بشر پایبند باشد.»
از کمکهای میلیونی تا فشار افکار عمومی در داخل کانادا
علاوه بر این بودجه، آنیتا آناند روز پنجشنبه با همتایان بریتانیایی و استرالیایی خود نیز دیدار کرد. این سه کشور متعهد شدند که طی سه سال، حدود ۱.۸میلیون دلار به یک «صندوق صلح» واریز کنند؛ این صندوق قرار است از فلسطینیها و اسرائیلیهایی حمایت کند که مواضع تندرو و افراطی ندارند.
به گزارش رادیو کانادا، این اقدام اوتاوا در حالی صورت میگیرد که دولت کانادا در داخل کشور زیر تیغ تند انتقادات دوطرفه قرار دارد؛ از یک سو، حامیان فلسطین معتقدند کانادا مواضع به شدت منفعلی در قبال اقدامات اسرائیل دارد و به اندازه کافی آنها را محکوم نمیکند، و از سوی دیگر، گروههای مدافع یهودی ادعا میکنند که انتقادات اوتاوا از اسرائیل، آتش یهودستیزی را در کانادا شعلهورتر کرده است.
* اخبار و گزارشهای پرژن میرور را در کانال یوتیوب و سایت و صفحات مجازی persianmirror.ca بخوانید.









